Contentmarketing B2B voor branding en meer klanten

Met contentmarketing maak je relevante en waardevolle content die precies aansluit bij de behoeften van je doelgroep die je verspreid via verschillende (online) kanalen.  Het doel hiervan is om de bekendheid en betrokkenheid van jouw bedrijf te vergroten. Je zet het in voor branding, leadgeneratie  en om klanten aan te trekken en te behouden.

Hiervoor moet je natuurlijk exact weten waar jouw onderneming voor staat en wat je anders doet dan anderen.  Zonder onderscheidend vermogen blijf je nergens in de vloedgolf van content van de concurrentie. Daarom is het ook zo belangrijk dat je in je content strategie duidelijk een focus aanbrengt. Het belangrijkste wat je voor jezelf moet onderzoeken is aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft. Stem daar je boodschap op af.

Als je weet welke content je kunt inzetten, is het noodzaak dat het ook onder de ogen van de doelgroep komt. Kijk welke kanalen en platformen je doelgroep gebruikt en gebruik die platformen om je content te verspreiden.

Hoe werkt content marketing B2B?

content marketingDe kunst van content marketing is dat je bereid bent om relevante kennis te delen over een bepaald onderwerp. Je geeft jouw doelgroep de  informatie waar ze online naar op zoek zijn. Je biedt jouw doelgroep relevante informatie aan die bijdraagt aan het oplossen van het probleem dat ze hebben. Informatie waar ze echt blij mee zijn en die ze verder helpt.

Content marketing heeft helemaal niets te maken met het promoten van de producten of de diensten die je verkoopt (pushstrategie). Dat wordt door steeds meer mensen voor wie die producten op dat moment relevant zijn, als lastig en opdringerig ervaren. Als je kiest voor content marketing dan moet je echt stoppen met het ‘aansmeren’ van producten.  Je hebt er een totaal andere ‘mindset’ voor nodig.

Vormen en effectiviteit van content marketing

Er zijn vele vormen van content: blogs, artikelen, infographics, video’s, e-books, whitepapers, nieuwsbrieven en beeldmateriaal voor sociale media. Het is het beste om jouw boodschap in zo veel mogelijk contentvormen en zowel online als offline aan te bieden. Ze ben je altijd zichtbaar voor je doelgroep.

Als we kijken naar de effectiviteit van content marketing, dan zien we dat lange artikelen van goede kwaliteit vak het beste gewaardeerd worden door de doelgroep. En daardoor krijgen ze vaak ook meer backlinks en worden ze vaker gedeeld. Je kunt beter tijd besteden aan één kwalitatief artikel van meer dan 1000 woorden, dan aan vier kleine artikelen van 300 woorden. Deze langere teksten moeten worden aangevuld met goede foto’s en video’s, en dat kost veel tijd.

Content marketing lijkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Je moet precies weten welke kennis je kunt of wilt delen, in welke vorm je dat wil gieten en welke kanalen je daarvoor inzet.  Wij meten de effectiviteit van de content die je inzet, evalueren de resultaten en sturen bij indien nodig.

Wij kunnen je helpen met content marketing B2B

Wil jij aan de slag met nieuwe vormen van content? Wil je weten hoe je beeldmateriaal kunt ontwikkelen voor Facebookcampagnes, inspirerende video’s kunt maken, blogs kunt schrijven of waarom je een content kalender in moet zetten?  Vind je het lastig om te bepalen welke kennis je kunt delen en hoe je dat als bedrijf het beste aan kunt pakken?  Of wil je weten of deze online strategie wel bij jouw bedrijf past? Mail de URL van je website dan laten wij jou weten op welke manier jij met content marketing nieuwe klanten kunt aantrekken.